Netcongestie: nieuwe regels voor verzwaring elektriciteitsaansluiting per 1 juli
Het elektriciteitsnet in Nederland raakt op steeds meer plekken vol. We gebruiken steeds meer stroom voor elektrisch koken, warmtepompen, het opladen van elektrische auto’s en nieuwe woningen en bedrijven. Ook wekken we meer stroom op met zonnepanelen. Hierdoor is er op sommige momenten te weinig ruimte op het elektriciteitsnet om alle stroom tegelijk te vervoeren. Dit noemen we netcongestie. U kunt dit vergelijken met een file: er is niet genoeg ruimte voor iedereen tegelijk.
Wat verandert er per 1 juli 2026?
Vanaf 1 juli 2026 gelden nieuwe regels voor het krijgen van een (zwaardere) aansluiting. Dan komen alle nieuwe aanvragen voor een nieuwe of zwaardere aansluiting op een wachtlijst. Ook kleinverbruikers, zoals huishoudens, veel mkb-bedrijven en publieke laadpalen vallen vanaf dat moment hieronder. Door netcongestie kunnen plannen om uw woning of bedrijf te verduurzamen of uit te breiden langer duren. Kijk voor meer informatie op de pagina Netcongestie.